Gå till Innehållet

5 saker att tänka på när du söker jobb

En jobbansökan består oftast av ett cv och ett personligt brev där du presenterar dig själv och din jobbprofil samt förklarar varför du är intresserad av tjänsten. Här har vi samlat fem saker att tänka på när du söker jobb.

Så lyckas du i rekryteringsprocessen

1. Anpassa din jobbansökan efter tjänsten du söker

För att öka dina chanser att få jobbet bör du skriva en ansökan anpassad efter just den specifika tjänsten du söker. Undvik att använda dig av en generell ansökan som du skickar till flera olika arbetsgivare. Förklara varför du är intresserad av att arbeta hos just den här arbetsgivaren och försök att framhäva de styrkor du har som kan passa för tjänsten. För att göra din jobbansökan så bra som möjligt bör du läsa på om arbetsplatsen innan du skriver din ansökan. Tänk också på att anpassa formaliteten efter arbetsgivaren. Troligtvis bör din ansökan vara mer formell om du söker jobb på en revisionsfirma än om du söker jobb på en reklambyrå.

2. Löneanspråk

Ibland har arbetsgivaren skrivit i jobbannonsen att du ska lämna löneanspråk i din jobbansökan. Men när du söker jobbet kanske du inte vet så mycket om tjänsten, eller så vill du inte låsa dig vid en lönenivå. Då kan du skriva i din jobbansökan att du återkommer om löneanspråk, till exempel ”Jag vill gärna få möjlighet att diskutera tjänsten innan jag lämnar ett löneanspråk”.

3. Betyg och andra bilagor

Ofta vill arbetsgivaren se dina betyg och andra intyg först om du blir kallad till en jobbintervju. Ibland kan det dock stå i annonsen att arbetsgivaren vill att du skickar in det tillsammans med din jobbansökan. Då skickar du ditt examensbevis, avgångsbetyg från gymnasiet, arbetsintyg och intyg från ideella uppdrag. Det är viktigt att du inte skickar in dokumenten i original utan som kopior.

4. Ring innan du skickar in din ansökan

Du kan ringa arbetsgivaren innan du skriver din jobbansökan – om du har ett konkret syfte med samtalet. Förbered dig i så fall och skriv upp de frågor du vill ha svar på. Ett väl förberett samtal kan väcka intresse hos arbetsgivaren och göra att du sticker ut bland andra sökande. Men tänk på att inte ringa bara för sakens skull.

5. Spontanansökningar

Trots att arbetsgivaren inte har några annonser ute kan du alltid skicka en spontanansökan. Även då är det viktigt att du anpassar din ansökan efter just den tjänst du skulle vilja ha och att du förklarar vad just du kan bidra med.

Bli medlem

Akavia är fackförbundet för dig som är- eller studerar till ekonom, jurist, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare eller kommunikatör.

Till ansökan

Så skriver du personligt brev

Ett personligt brev är den delen av din jobbansökan där du ska visa vem du är och förklara varför du passar bra för tjänsten du söker. Ditt personliga brev ska spegla ditt cv, men med utrymme att berätta mer om dig själv och dina färdigheter. Du behöver inte berätta ”allt” utan målet är att väcka intresse hos arbetsgivaren för att bli kallad till intervju.

Så skriver du cv

Ett cv ska samla dina utbildningar och arbetslivserfarenheter så att läsaren på ett enkelt och tydligt sätt får en bild av din bakgrund.