Studenter bakom ny juridisk konsumenttjänst

Juristi är ett sök- och sållningsverktyg som ska guida konsumenter och företag till rätt juridiskt biträde inom önskat rättsområde. Bakom plattformen står en grupp studenter.

 

Fr.v: Bokan Abdullah, Didar Rashid, Kristian Masheed och Oscar Wahlström. Saknas på bild: Filip Lindevall och Habeeb Abdulrahman.


Grundaren bakom Juristi är vd:n Bokan Abdullah. Han var juridikintresserad men valde att läsa nationalekonomi.

Bokan hoppade dock tidigt av utbildningen för att börja på innovationsprogrammet i Eskilstuna. Han hade samtidigt många bekanta som bad om juridiska råd och såg att det fanns ett behov av en plattform med information om juridiska tjänster.

På innovationsprogrammet kom han i kontakt med andra studenter, däribland affärsutvecklaren Oscar Wahlström.

– Vi ville göra det mer lättillgängligt för klienter och har jobbat med plattformen sedan maj förra året. Det har gått ganska bra och vi har kunnat göra allt inhouse. Vi har fått ett positivt mottagande och andra har noterat att det finns liknande tjänster i andra länder men inte i Sverige, säger Oscar Wahlström.

Betaperioden inleddes 1 april och Juristi, som omfattar sex medarbetare, har marknadsfört sig mot jurister via Linkedin och Instagram där man fått en bra start.

På Juristi vill man också utveckla digitala verktyg, tillsammans med juridiska biträden för att säkerställa kvaliteten, till exempel "face to face-video".

– Vi tittar även på nya modeller för hur vi kan involvera studenter.

På plattformen viks ett utrymme till jurister och advokater som skriver krönikor och delar kunskap och erfarenheter. Även juridikstudenter bereds plats.

– Om sex månader vill vi ha krönikedelen implementerad i plattformen, och om fem år siktar vi på att nå ut i alla nordiska länder. Krönikorna ser vi utifrån erfarenheter utomlands som en nyckeldel i bolaget. Vi vill göra det lättare för klienter att förstå hur jurister arbetar inom respektive rättsområde.