Psykologens 4 tips till dig som jobbar hemifrån

Frivilligt eller ofrivilligt arbetar ett stort antal svenskar hemifrån på grund av coronaviruset. För alla som har svårt att hantera omställningen kommer psykologen Siri Helle med 4 goda råd.

Att jobba utanför sin arbetsplats kan innebära svårigheter med allt ifrån känslan av isolering till problem med arbetsdisciplin och hållbara rutiner. Psykologen Siri Helle delar på sin blogg med sig tips på strategier för hur du kan strukturera din arbetsdag för att bli så effektiv som möjligt.

1) Skapa rutiner
Vi mår bra av regelbundenhet. Trots att du nu saknar tider att passa är det bra att göra ett eget schema. Bestäm på förhand när du ska gå upp på morgonen, börja jobba, ta rast, och sluta. Med en tydlig uppdelning av varje moment får du saker gjorda och du kan lättare koppla bort tankar på jobbet när du är ledig.

2) Lev hälsosamt
När resorna till jobbet uteblir är det lätt att hamna i stillasittande. Det är också lätt hänt att börja slarva med kosten och kanske nöja sig med en smörgås. Laga i stället ordentlig mat och ät frukt och grönsaker. För att må bra behöver du också röra på dig. Promenera eller träna i hemmet. Om du behöver en extra knuff i ryggen och ”folk omkring dig” kan du surfa in på Youtube och delta i gruppträningsövningar.

"Ha en bestämd och tydlig avgränsad arbetsplats så skiljer hjärnan enklare på jobb och fritid"

3) Separera jobb och fritid
Ha en bestämd och tydlig avgränsad arbetsplats så skiljer hjärnan enklare på jobb och fritid. Har du inte ett arbetsrum kan du sitta vid ett skrivbord alternativt på en viss plats vid köksbordet. Tänk också på att du ”är på jobbet”, det vill säga var inte klädd i pyjamas eller morgonrock.

4) Var social
För dig som har arbetsplatsen som din största sociala kontaktyta är rådet att hålla igång den mänskliga kontakten på annat sätt. Umgås mer med familj och vänner på fritiden, prata mer i telefon och häng på sociala medier.