Experten: Så hanterar du konflikträdsla

Stör du dig på chefen eller kollegan som undviker att komma med besked i en fråga? Då är expertens råd att tänka på hur du själv uppträder och ta ett steg tillbaka.

– Det är alla individers ansvar att bidra till att konflikter hanteras konstruktivt på en arbetsplats, säger Maria Wramsten Wilmar till Svenska Dagbladet.

Hon är universitetslektor och legitimerad psykolog vid psykologiska institutionen på Göteborgs universitet. I Svenska Dagbladet delar Maria Wramsten med sig av 6 tips på hur du kan agera när chefen inte sätter ner foten eller när den konflikträdda kollegan undviker en fråga.

1) Bryt tystnaden

När en person inte svarar kan du för att undvika missförstånd ställa frågan ”vad står din tystnad för?” Det finns nämligen olika skäl till tystnad. En del använder den för att få betänketid, medan andra genom sin tystnad instämmer. Tystnaden kan också betyda tvärtom, att personen är arg och inte alls håller med dig.

2) Stå kvar för att få svar

Kvittera vad du hör för att förstå hur din kollega tänker. ”Jag uppfattar att du blir tyst när jag lyfter den här frågan. Likväl (ett bättre ord än men!) är det viktigt att vi diskuterar hur vi kan jobba vidare”. Om du inte får ett besked så återkom: ”Det är möjligt att jag ligger på men för mig är det här viktigt”.

3) Tänk på kroppsspråket

Stå stadigt, inte framåtlutad men inte heller undvikande. Skälet till strategin är att skapa ett tryggt möte där du inte uppfattas uppläxande utan bara som någon som vill förstå.

4) Visa förståelse för andras historik

Alla har olika erfarenheter av konflikter. Hur hade ni det hemma under din uppväxt? Kunde ni sätta er ner och prata, var det uppslitande bråk, eller tystades konflikter ned?

5) Håll dig till sakfrågan

Gå aldrig till personangrepp och bidra till en konstruktiv lösning genom att hålla dig till sakfrågan. Stå kvar om din motpart reagerar med ilska. Om du själv blir upprörd kan du säga ”jag märker att jag blir arg och då leder det ingen vart. Kan vi fortsätta samtalet senare i dag eller i morgon?”.

6) Säkerställ att ni har en konflikt

Innan du börjar tänka att din kollega är konflikträdd behöver du säkerställa om ni verkligen har en konflikt. Det är ganska vanligt att folk är så upptagna av vad de själva tänker säga att de inte märker att de pratar om olika saker.