Så tog Andreas makten över stressen

Han körde gasen i botten 15 år innan soppan tog slut. Efter utbrändheten startade IT-entreprenören Andreas Piirimets ett helt nytt liv. Här berättar han om hur han gick tillväga och ger goda råd för att komma i balans.

Som hypereffektiv dataprogrammerare och entreprenör tackade han aldrig nej till nya arbetsuppgifter och arbetade med egna ord ”som en galning”. Det slutade med ett tvärstopp och Andreas Piirimets sjukskrevs för utmattningssyndrom. Ett år senare hade han brutit med sin gamla tillvaro där stress var normaltillståndet.

– Jag var en nervös överpresterare och jag önskar att ingen annan ska gå samma väg som jag. Det här gör jag genom att skriva en bok och håller föreläsningar på heltid, även öppna för allmänheten, sedan tre år tillbaka. Att se människor få aha-upplevelser är betydligt mer tillfredsställande än att programmera IT-system, även om det också var roligt.

I sin kommande bok ”Ta makten över din stress” fokuserar Andreas Piirimets på den arbetsrelaterade stressen. Varifrån kommer den, handlar det om en de facto för tung arbetsbörda eller är det i stället allt för höga krav vi ställer på oss själva?

– En av de vanligaste orsakerna till stress är helt klart den prestationsbaserade självkänslan, det vill säga att jag inte känner att jag duger om jag inte har uträttat någonting. Att känna sig duglig är grundläggande och därför gör man allt för att uppnå känslan genom att prestera och leverera resultat, vilket leder till stress. Lider man av det här värnar man inte om sig själv.

"Hur kan jag känna att jag duger och är bra trots att jag gjorde bort mig på jobbet i dag?"

Han förespråkar att den som befinner sig i ekorrhjulet måste börja med att arbeta med sig själv. För egen del innebar det många besök hos en terapeut.

– Jag fick lära mig mer om ”hur kan jag känna att jag duger och är bra trots att jag gjorde bort mig på jobbet i dag?” Man måste också lära sig att tacka nej för att inte bli överlastad med uppgifter. Jag vet att det är svårt för man vill vara en god vän och kollega.

Hur gick du tillväga för att bygga upp självkänslan?
– Ett enkelt verktyg för mig var att skriva dagbok varje kväll. Där noterade jag tre goda egenskaper om mig själv. ”I dag fick jag någon att skratta på lunchen=jag är rolig”. Eller ”i dag hjälpte jag någon att flytta=jag är hjälpsam”. Allt eftersom upptäckte jag att ”här gjorde jag något bra, jag är ansvarsfull”. Ju mer du ser dina positiva egenskaper desto mer växer du som människa.   

Andreas konstaterar att det finns ett helt smörgåsbord av strategier. Därför måste man välja den eller de som passar en själv. En del måste jobba på sömnen, andra med självkänslan, eller med konflikthantering och relationer.

– Men strategierna jag redovisar spelar ingen roll om du inte först prioriterar din sömn. Det handlar om att lägga sig minst åtta timmar innan du ska kliva upp. Du kan ha ett perfekt liv men sover du inte ordentligt på några dagar blir du ett vrak.

– Människan som organism överlever fem sex-timmar sömn. Men vi blir ofokuserade, stressade och på dåligt humör.