4 tips: Sätt gränsen mellan jobb och fritid

När arbete och privatliv flyter ihop är det betydligt svårare att koppla bort tankar på jobbet. Time management coachen Elizabeth Grace Saunders tipsar om hur du hittar fokus.

Hon är expert på tidsstyrning och har skrivit flera böcker om hur man bäst får tiden att räcka till. I en artikel i Harvard Business Review delar Elizabeth Grace Saunders med sig av goda råd för att lämna jobbet på jobbet.

1) Definiera och schemalägg din tid. Har du en förbestämd arbetstid är det enkelt. Men om du har flextid måste du planera. Om du förväntas jobba exempelvis 45 timmar i veckan bestämmer du start- och stopptid för att hinna med alla dina övriga åtaganden och fritidsaktiviteter.

2) Notera dina uppgifter och när de ska vara klara. Gör det i förslagsvis en dator, app eller kalender. Det viktiga är att du inte ägnar dig åt mentala ”att-göra-listor”. Reservera tid för möten, arbetsuppgifter och att svara på mejl. Avsätt en stund i slutet av arbetspasset för att kontrollera att alla dina måsten kan bockas av. Ögna igenom din mejlkorg för att säkerställa att du inte missat något.

3) Kommunicera din tillgänglighet. I vissa yrken går det utmärkt att meddela ”jag loggar ut klockan 18”. När det är mer flytande rekommenderar Saunders att du tydliggör för kollegorna när du är nåbar. ”Jag lämnar kontoret klockan 18 och kontaktar du mig därefter är det troligt att jag inte svarar förrän efter klockan 09”.

4) Gör klart jobbet på jobbet. Många gör sitt ”riktiga” jobb när kollegorna har gått hem för att kunna jobba ostört, skriver Saunders. Men hon avråder starkt från upplägget som leder till att jobbet distraherar på fritiden. Måste du nödvändigtvis jobba hemma en kväll avsätter du en exakt start- och stopptid.