Nya ordföranden: ”Det känns fantastiskt – och lite läskigt”

Det nya förbundet Akavia blir starkare, mer innovativt och ska locka fler unga, enligt nyvalda ordföranden Lee Wermelin. "Vi måste skapa engagemang och intresse som går utöver att jämföra vilka inkomstförsäkringar som är billigast", säger hon.

Lee Wermelin
Lee Wermelin efter att röstningen är genomförd. 


Efter ett drygt år av förberedelser och omröstningar inom både Jusek och Civilekonomerna blev det nya förbundet Akavia till slut ett faktum på måndagen. Den gemensamma fullmäktige på Münchenbryggeriet i Stockholm tog någon halvtimma längre än planerat, men slutade planenligt med att såväl det nya förbundet som ordförande och styrelse röstades igenom enhälligt.

– Det känns fantastiskt. Jag känner mig ödmjuk inför uppgiften och det är också lite läskigt, säger Lee Wermelin, nyvald ordförande för Akavia och i dag ordförande för Civilekonomerna.

Varför läskigt?

– Därför att jag byter kultur. Jag kommer från Civilekonomerna och nu ska jag leda ett gemensamt förbund. Man måste ha respekt för att det finns olika kulturer som vi måste jobba med, även om vi är ganska lika. Många saker kommer att visa sig längs vägen, säger hon.

Medlemmar på plats på det gemensamma fullmäktige.
Många var på plats under det gemensamma fullmäktige.


Läskigt eller ej, tidigare under kvällen talade hon på scen tillsammans med Juseks avgående ordförande Sofia Larsen inför de samlade medlemmarna om hur glada de var att kunna ta det här steget.

– Det är självklart att vi ska gå ihop. När jag tillträdde som ordförande för Civilekonomerna så ställde jag mig frågan ”är det här rätt sätt? Får jag ut mest värde för mina medlemspengar?”. Att dela upp alla samhällsakademiker i fler förbund ger inte tillräckliga möjligheter att innovera och leda det fackliga arbetet, säger Lee Wermelin.

Lee Wermelin och Sofia Larsen
Sofia Larsen gratulerar Lee Wermelin till ordförandeskapet.


Tanken är att det nya förbundet med sina drygt 130 000 medlemmar ska bli en starkare röst. Med konkurrensen mellan de båda förbunden borta vill man nu koncentrera sig på utvecklingsarbete, bland annat genom att ta fram specialisttjänster för de olika professionerna och hitta nya sätt att stötta dem.

Lee Wermelin är mån om att Akavia ska vara bättre än sina föregångare på att locka till sig de yngre generationerna. Och det arbetet går delvis ut på att helt enkelt berätta för dem vad ett fackförbund är, och hur den svenska modellen fungerar.

– Jag förklarar för mina tonårsbarn därhemma vad ett fackförbund är genom att jämföra med crowd funding. Det är ju faktiskt vad det är: En crowd funding av de bästa specialisterna, juristerna och personerna som jobbar med arbetsmarknadsfrågor. Så jag kan koncentrera mig på att jobba och sova gott om natten medan någon annan bevakar mina intressen. Och när jag behöver hjälp så finns de där.

Behöver ni bli mer stridbara som fackförbund?

– Jag tror inte att det handlar om att strida för saker, utan om att kommunicera på ett annat sätt. När man säger att de som studerar nu ska byta jobb 17 gånger, då inser jag att någon gång kommer de här personerna behöva vår hjälp. Och vi måste finnas där för dem även om de själva inte riktigt har förstått det. Den här möjligheten att hitta ett tilltal som attraherar de yngre medlemmarna och samtidigt bygga vidare på att ha fantastiska medlemstjänster, det är den kraften vi skapar genom att bli flera och större.

Det nya namnet och logotypen presenteras.
Det nya namnet och logotypen presenteras.


Mats Wester på Kantar Sifo pratade på scen om hur varumärket är ett löfte till medlemmar och framtida medlemmar. Men vad är ditt personliga löfte till medlemmarna?

– Frågan måste alltid vara ”hur får vi till den bästa medlemsnyttan”? För det är medlemmarna som finansierar våran organisation. Medlemmarna först, det kommer vara min ledstjärna.