Så kan du stötta en utmattad kollega

Hur märker man att en arbetskamrat är utmattad? Och vad kan man göra för att stötta personen? Psykologen Kajsa Bergwall tipsar om hur du hanterar utmattningssyndromets tre faser.

Sättet som du som kollega bemöter en arbetskamrat på kan ha betydelse för den som drabbats av utmattningssyndrom, menar psykologen Kajsa Bergwall. På en konferens om hjärnstress, utmattning och psykisk ohälsa delade hon med sig av tips kring vad du som kollega kan göra, vilket sajten Suntarbetsliv har skrivit om.

Kajsa Bergwall delar upp utmattningssyndromet i tre stadier, och den första är uppbyggnadsfasen. De huvudsakliga symptomen är trötthet och brist på energi, men du kan också märka av att din arbetskamrat har drabbats genom att hen till exempel har svårare att koncentrera sig, börjar arbeta mer hemifrån, träffar vänner mer sällan eller har ont i magen eller ryggen.

I det här stadiet kan det vara en god idé att sträcka ut en hjälpande hand, menar Kajsa Bergwall. Till exempel kan du fråga hur personen mår eller om det finns någonting du kan göra för att hjälpa till.

Nästa fas är akutfasen och det är då din arbetskamrat blir ordentligt sjuk. Personen kan exempelvis glömma bort hur saker fungerar eller gå vilse.
Nu gäller det att inte förvärra situationen för din kollega.

– Individen behöver en stund att landa. Det kan vara traumatiskt att känna att jag inte klarar av det som andra klarar, säger Kajsa Bergwall till Suntarbetsliv. Du kan dock stötta genom att säga saker som ”vi finns här” eller ”ta den tid du behöver”.

Under den sista fasen, återhämtningsfasen, behöver du som arbetskamrat vara medveten om att personen måste hitta ett nytt sätt att leva.
– Det handlar om att försöka hitta balans. Även arbetsgivaren och kollegorna behöver träna på det, säger Kajsa Bergwall.