Proviantera rätt – och billigt

Det är viktigt att ha ett digert matförråd, inte minst för de allra svåraste perioderna (brukar infinna sig i januari och juni). Vi har samlat de bästa tipsen från Sara Gröndahls matblogg Vardag där hon listat råvaror som är billiga, näringsrika och dryga. Om du har det här hemma kan du alltid fixa en måltid.

  1. Havregryn. Frukost, biffar, brödbakning, smoothie, bars. Havregryn är näringsrikt, billigt och kan användas till mycket.
  2. Baljväxter. Bönor, linser och ärtor innehåller protein och nyttiga fibrer. Och är dessutom billigt. Använd i matlagning eller mixa till en röra som pålägg.
  3. Konserver. Krossade tomater, grönsaker och makrill på burk är faktiskt inte så onyttigt som man kan tro.
  4. Torkade kolhydrater. Pasta, ris, nudlar, mathavre och matkorn. Gärna fullkornsvarianter för 
mer näring.
  5. Torkade eller frysta kryddor. En bred uppsättning kryddor kan pigga upp även de enklaste råvaror. Våga testa nytt! 

Glöm heller inte rapsolja (lika billigt som majs- och solrosolja men bättre fettsammansättning), rotfrukter, kål, lök, mjöl, knäckebröd, buljong, turkisk yoghurt, ägg, frysta bär och rökta charkprodukter. Alla viktiga basvaror med lång hållbarhet.