Kritiken: Inte anpassade efter arbetsmarknaden

Universitet och högskolor behöver bli mer lyhörda mot arbetsmarknadens krav och behov. Det menar både studenter samt företrädare för Svenskt Näringsliv.

I en färsk undersökning har Jusek frågat nyutexaminerade medlemmar huruvida de upplever att deras utbildning var anpassad efter arbetsmarknadens krav. 27 procent anser inte det.

29 procent anser inte heller att högskolan eller universitetet underlättade kontakten med arbetslivet.

Trots det visar undersökningen att studenterna är eftertraktade: 39 procent hade jobb redan innan de avslutat studierna.

Charlotte Tarschys, tf samhällspolitisk chef på Jusek, säger att det är viktigt att det finns en bra samverkan mellan arbetsmarknaden och högskolorna.

– En del i detta är att se till att undervisningen är uppdaterad gentemot arbetsmarknadens krav och att den förbereder eleverna för deras kommande arbetsliv. Alltför få inom HSTJ får tillgång till en kvalificerad praktik. När det gäller IT-verktyg behöver studenterna undervisas i de verktyg som används på arbetsplatserna, säger hon.

– Samtidigt bör en akademisk utbildning vara mer än så. Ett långt och alltmer rörligt arbetsliv ställer nya krav. Utbildningen ska leda till en bredare allmänbildning, en förmåga till kritiskt tänkande och en förmåga att ta till sig ny information. Så det räcker inte att bara lära ut det senaste IT-verktyget.

Mikaela Almerud, högskole
politisk expert på Svenskt Näringsliv, menar att det är stor skillnad på hur pass anpassade olika akademiska utbildningar är till arbetslivet.

– De som har en yrkestitel i sig, exempelvis civilekonom, fungerar i allmänhet bättre än bredare och ”fluffigare” utbildningar.

– När man utformar innehållet i utbildningar, tycks man ofta utgå mer ifrån vilken kompetens som finns på lärosätet än arbetsmarknadens behov. Självklart bör man göra precis tvärtom.

"Jag tror därför att utbildningsväsendet kommer att genomgå ganska stora förändringar under de närmaste åren."

Är det inte stor risk för att studenterna utbildas för dagens arbetsmarknad, inte framtidens, om utbildningarna snävas in?

– Vem säger att högskolan är bättre på att förstå arbetsmarknadens behov än arbetsmarknaden själv? Jag är så trött på argumentet att vi utbildar för framtidens arbetsmarknad. Vem vet hur den ser ut?

Återkommande kritik är att många akademiska utbildningar ligger efter när det gäller AI och digitalisering?

– Det är en kritik som jag delar. Innehållet i många utbildningar är ganska så konservativt och anpassat efter en annan tid. Dessutom förlängs de hela tiden. Vi har högst andel studenter i världen som läser långa akademiska utbildningar och har en tendens att tycka att allt löser sig bara vi utbildar oss lite mer och gärna i början av livet.

– Men det fungerar inte längre. Jag tror därför att utbildningsväsendet kommer att genomgå ganska stora förändringar under de närmaste åren.