Alhem: Säg aldrig nej till media

Plötsligt står du som ansvarig i stormens öga och media kräver svar på sina frågor. Hur hanterar du pressen från pressen? Samhällsdebattören och förre överåklagaren Sven-Erik Alhems främsta råd är öppenhet. ”Att alltid ställa upp för media är väldigt viktigt”, säger han.

Ibland hamnar ens jobb i rampljuset – även om mediakontakter inte är en självklar del av ens yrkesutövning. Kanske har man fått ett fall som väcker uppmärksamhet eller så är det nedskärningar på företaget och HR-chefen får medias strålkastarljus riktat mot sig. Första gången det sker är med få undantag väldigt pressande. Hur gör man för att inte trampa snett? Vi bad rutinerade samhällsdebattören, tillika Brottsofferjourens ordförande, Sven-Erik Alhem, 77, om hans bästa tips för att hantera uppmärksamheten från media.

– Jag tror att det finns en riskfaktor – som i vart fall uppfattas av den som befinner sig i karriären – att vakta sin tunga därför att det man säger skulle kunna leda till en nedsättande uppfattning från arbetsgivarens sida. Dock tror jag kanske inte att det förekommer utan att det är arbetstagaren själv som upplever det så.

Han framhåller att man ska möta medias representanter med spontanitet, humor och värme.

– Det är något positivt – vanligt, mänskligt beteende och lite humor och oräddhet främjar den sanna debatten. Men naturligtvis ska du anpassa dig efter omständigheterna. Jag märker genast när någon har gått en kurs i medieträning. Oftast är det negativt för man kan bli en sådan som egentligen inte säger någonting.

Måste man alltid svara på alla frågor?
– Att alltid ställa upp är väldigt viktigt. Det är tusen gånger bättre att säga ”jag ska självklart försöka svara på de frågor jag kan och är det några jag inte kan besvara på grund av exempelvis sekretess så säger jag det”. Möt frågor med en ödmjuk och hovsam framtoning. Skräckexemplen är de som inte vill vara med på bild och så ser man en rygg på någon som inte vill uttala sig.

– Jag tycker väldigt mycket om alla som ställer upp och lättsamt säger ”det här kan jag dessvärre inte uttala mig om”. Ha aldrig attityden ”no comment” och stick i väg. Det fanns en gång i tiden då det ansågs lite fint att vara oåtkomlig, en vad jag tycker fisförnäm uppfattning och samtidigt en ful nedklassning av en yrkeskår.

Kan den som i dag sitter på en befattning som av någon anledning ”riskerar” att hamna i fokus för medias intresse förbereda sig på något sätt?
– Vissa har en naturlig förmåga att uppträda medan andra kanske är raka motsatsen. Men de flesta som försöker vara sig själva och svara artigt med ett positivt förhållningssätt gentemot den som utför sitt jobb gör det bästa av situationen. Och kan man inte svara så säg det lugnt. Krångla inte till det och svara aldrig ”inga kommentarer”.