Hennes uppdrag: Hållbar konsumtion

Hur får man ett helt folk att börja konsumera mer hållbart? Konsumentverkets Eva Holmgren har antagit den tuffa utmaningen, som en del i Sveriges nationella miljömål.

När Eva Holmgren inte lyckades få bort en fläck på sin tröja reagerade många i hennes närhet instinktivt att hon borde slänga den och köpa en ny. Men Eva, som då hade börjat arbeta med hållbarhet, tänkte ett steg till: ”Finns det något jag kan göra med plagget, så att jag kan fortsätta använda det?”

– När man börjar reflektera över de här frågorna inser man att det inte är hållbart att slänga och köpa nytt hela tiden. Men det är den attitydförändringen som är svårast att få till.

Eva Holmgren är koordinator på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, dit privatpersoner kan vända sig för att få råd om köp av varor eller tjänster. Hon driver en liten del i det enorma grenverket Agenda 30 – en resolution i vilken FN:s medlemsländer kommit överens om 17 globala miljömål. Hon och flera av hennes kollegor på Konsumentverket kämpar med mål nummer 12: Att ”’säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster”. Och i det arbetet är just attitydfrågan central.

– Vi har fått ett speciellt uppdrag som handlar om att vi ska stimulera hållbar konsumtion. Vi har hela Sverige som målgrupp och en stor utmaning är därmed att nå ut brett – med begränsade resurser. Dessutom associerar inte de flesta Konsumentverket med miljöfrågor, så det är också en liten barriär.

Till Hallå konsument vänder sig människor när de fått problem med ett köp; om produkten inte var som de tänkt sig eller om de inte fått det de beställt, ofta inom hantverk, telekom och resor.

– När ett flygbolag går i konkurs får vi många samtal om det. Utöver att hjälpa konsumenten med deras rättigheter skulle vi i en sådan kontakt också kunna ge information om hållbar konsumtion, säger Eva Holmgren.

Vilket kan vara ganska svårt, när en person är stressad över risken att mista sin flygbiljett.

– Man är inte så mottaglig för att höra om de miljömässiga konsekvenserna med flygresor just då. Så det är en jättestor utmaning för oss, att försöka hitta rätt tillfälle i kontakten och föra fram budskapet på ett smidigt sätt.

Men det är inte alltid så enkelt att ge ett enhetligt svar på frågan om vad som är bäst för klimatet. För på den punkten är forskningen inte ens alltid enig.

– Ska man köpa närodlade tomater eller ekologiska tomater från Nederländerna? Den frågan har inget givet svar för oss heller.

En annan utmaning är att undvika skam.

– Vi vill inte skapa klimatångest. Vi försöker snarare få människor att förstå att alla kan bidra. Det behöver inte handla om att alla måste köpa ekologiskt. Det kan lika gärna betyda att reflektera över frågan, laga sina grejer och att konsumera mindre. Det är också ett bidrag!

Och Eva Holmgrens tröja då?
– Jag är i fart med att brodera över fläcken. Vi får se om den går att använda sen, men det är förhoppningen.