Micael Dahlen: Du behöver inte prestera 100 procent

Att prestera 70 procent av sin egen kapacitet duger alldeles utmärkt. Det säger ekonomiprofessorn och träningsälskaren Micael Dahlen. "Du kan göra ett skitbra jobb och bli bra i alla avseenden med bara 70 procents ansträngning".

Foto: Robert Eldrim

 

Just därför har han tatuerat in siffran 70 på höger underarm, en för honom ständig påminnelse om att 70 procent duger. I sin träningsbok Starkt kul konstaterar Micael Dahlen att det enbart är den som ska bli absolut bäst i världen som verkligen måste prestera 100 procent.

– Du kan göra ett skitbra jobb med 70 procents ansträngning. Bortom 70 är nyttan liten. Det är så till den milda grad svårt att tro, och har varit även för mig. Att ge 100 procent är något vi får oss itutat i allt från kultur, till skola och vardagsprat. Uttrycken 110 och 200 procent säger något om inflationen. Nöjer du dig med 70 procent har du glädje och energi över till att göra andra saker också.

Han säger att han dragit sin slutsats den hårda vägen och syftar på att han själv som högproduktiv gick in i väggen. Men, det går att bryta processen som leder till utbrändhet.

– Lägg inte av med allt. Fatta inga stora beslut och sluta inte helt. Det är svårt att göra det, det är därför du befinner dig där du är. Alla vi som varit där och till slut åkt på semester efter att ha jobbat väldigt intensivt vet att smällen kommer retroaktivt. Även om du förstått att du borde ta ledigt så har kroppen och knoppen skjutit kollapsen framför sig.

Han tycker själv att resonemanget låter smått bisarrt men är samtidigt säker på att den som befinner sig i riskzonen gör bäst i att bromsa varsamt.

– Fortsätt att jobba på lite och plocka i stället bort ett måste som inte kräver så stora förändringar. Ta tio minuter och sätt dig i en ninja-ställning (bilden) eller liknande. Upptäck att det gick att göra i dag. Varken världen eller du kollapsade. Ta allt i små steg dag för dag så kommer du att märka att det känns naturligt.

Kortsiktiga mål

Behovet att ständigt prestera maximalt går hand i hand med stress – och i förlängningen utbrändhet.

Vanans makt är stor. Hur bryter vi våra förhållningssätt?
– Starta med det som ligger närmast till hands, det du går och funderar på. Gör något du vill, och inte något du borde för att det skulle se bra ut. Då minskar sannolikheten att du lyckas och du har dessutom inte kul på vägen.

– Börja med den första lilla delen i att förändra ditt liv. Du kanske vill ha mer egentid, eller vara mer social. Det är saker du kan vänja dig vid att göra varje dag. Vi tänker i termer av nyårslöften och sätter upp mål långt fram som skrämmer. Det är en fin tanke men extremt få lyckas med det. Då skjuter vi på det och vågar inte riktigt tro att vi klarar det. Livet är alla de små saker som vi inte ser på vägen mellan de stora, undantagen som inte sker särskilt ofta.

Vad hoppas du att Starkt kul ska ge läsaren?
– Att du har roligt under tiden du läser. Om den sedan får dig att träna och leva på ett roligare sätt så blir jag jätteglad. Att få dig att göra lite mer av det du faktiskt vill göra under dagen.

Hans fasta övertygelse är att man måste känna glädje för att skapa en vana, och att lusten blir betydligt större om träningen delas upp i många korta sessioner i stället för timslånga pass.

– Att träna ofta är viktigare än tiden du tränar. Jag har hittat en studie som visar att den effektiva tiden som folk faktiskt tränar under ett förutbestämt pass på en timme är 39 minuter.

– Många kanske tycker att ”vadå, vilken fjutt-träning att bara springa i 30 sekunder!”. Men gör det många gånger så blir det en väldig massa sprinter! Du får ihop 120 stycken på en dag. Det är effektiv träning och du har kul varenda gång, säger han och skrattar.

Experimenterar

Han poängterar dock att träning inte uteslutande ska handla om skratt och glädje. Människor gillar att utvecklas och bli bättre på saker. Däremot önskar han att prestationer inte enbart mäts efter en och samma måttstock.

– Det finns en massa andra sätt än att jämföra tider på milen. En favorit är att räkna hur långt jag kan springa på tio andetag. Det är ett fantastiskt och enkelt sätt att se hur jag utvecklar min snabbhet och uthållighet.

Hans experimentlusta illustreras också av ett tröjtest:
– Jag har provat att väga min tröja före och efter ett träningspass. Hur mycket tyngre blir den?