Lista: Tipsen för att dela med sig lagom som chef

Att vara selektivt sårbar kan vara en framgångsrik strategi för en chef. Det menar organisationskonsulterna Liz Fosslien och Mollie West Duffy.

Det kan vara svårt att veta hur öppen man bör vara som chef. I en artikel i Harvard Business Review lanserar organisationskonsulterna Liz Fosslien och Mollie West Duffy begreppet selektiv sårbarhet, och ger samtidigt tips till chefer som vill hitta balansen mellan att dela med sig tillräckligt – och att dela med sig för mycket. 

1) Hitta dig själv. Öva på att trycka på pausknappen när du blir emotionellt engagerad. Fråga dig själv varför du känner som du gör. Ta dig tid att reflektera över dina känslor.

2) Reglera dina känslor. När du väl har identifierat dina känslor måste du ta reda på hur du ska kontrollera dem. Reaktiva och temperamentsfulla chefer kan såra och demoralisera en grupp.

3) Öppna upp – lagom mycket. Vi är ofta sämre än vi tror på att dölja våra känslor. Om du har en dålig dag så var öppen med det gentemot medarbetarna utan att bli alltför detaljerad. Undvik att ditt dåliga humör tolkas som missnöje med personalen.

4) Erbjud en väg framåt. Var öppen med dina känslor när ni möter utmaningar. Var realistisk men också optimistisk och visa hur ni ska kunna lösa problemen framöver.

5) Undvik att dela för mycket. En bra tumregel är att fråga sig själv: Hur skulle jag känna om min chef sa detta till mig?

6) Läs av rummet. Om du märker att dina medarbetare är oroliga över något, ta upp det för diskussion. Skapa förståelse och delaktighet.