”Det tuffaste var att gå från noll till ­någonting”

Hur är det att starta ett startup – och vad bör man ­tänka på? ­Svenska raketen Hedvig har på knappt två år ökat till 20 ­anställda. Nu riktar de blicken mot Europa.


Idén till Hedvig
föddes när Lucas Carlsén, en av grundarna, för några år sedan jobbade som managementkonsult med uppdrag åt de stora försäkringsbolagen. Han gillade inte vad han såg.

– Jag har alltid känt mig lite lurad och motarbetad när det gäller försäkringar och när jag själv kom in i branschen förstod jag varför. Eftersom bolagen tjänar mer pengar ju mindre de betalar ut så saknas det helt och hållet incitament att skapa produkter som kunderna gillar och förstår.

Han slog sina påsar ihop med barndomsvännen Fredrik Fors, affärsjurist, och John Ardelius som doktorerat inom maskininlärning. Trion sa upp sig och startade Hedvig i mars 2017. Tidigt fick man in startkapital genom finansiärerna Nicklas Storåkers, Sven Hagström och Spotify-veteranen Sophia Bendz.

Det var inga jätteinvesteringar ”men tillräckligt för att komma ur startgroparna” som Lucas Carlsén uttrycker det. Det nystartade bolaget flyttade till startupinkubatorn Norrsken och samtidigt åkte grundarna land och rike runt för att träffa de största försäkringsbolagen, ett arbete som till sist landade i ett partnerskap med bolaget Inter Hannover.

Grunden för Hedvig är en app där kunderna kan rapportera skador och hantera ärenden.

– Vi har automatiserat bort all onödig administration och ger kunden möjlighet att få sin ersättning på några minuter. Sedan använder vi också en helt ny affärsmodell genom att endast ta ut en fast avgift av kunden. Om vi genererar ett överskott så doneras det till välgörande ändamål, berättar Lucas Carlsén.

Hedvig lanserades så sent som våren 2018. Nya pengar har tillförts från bland andra det tyska riskkapitalbolaget Cherry Ventures, Klarna-grundaren Victor Jacobsson, Khaled Helioui, Karl-Johan Persson och från de tidigare investerarna. I dag har bolaget runt 20 anställda. Siktet är nu inställt på Europa.

Företagets resa har gått fort. Förklaringen är först och främst en bra affärsidé – men det handlar också om att företaget har kunnat verka i ett gynnsamt startupklimat, tror Lucas Carlsén.

– I dag finns det väldigt mycket talang i Sverige, människor som har varit med och startat framgångsrika bolag och nu är redo för nästa utmaning. Dessutom finns det i nuläget gott om kapital även om det så klart kan ändras snabbt på den internationella kapitalmarknaden.

Hedvigs första två år kan inte rubriceras som annat än en stor framgång, men det vore fel att beskriva perioden som enbart en dans på rosor. Det har krävts mycket hårt arbete, envishet och inte minst en fast övertygelse.

– Det har varit en väldigt rolig men också intensiv och arbetsam period. Det tuffaste steget var nog att gå från noll till någonting, när du ska övertyga människor om att din idé är bra fast den bara finns på ett papper. Samtidigt känner man så starkt för idén att det blir som en mental berg- och dalbana. 

Läs mer: "Antalet nya företag är överväldigande"