Så hanterar du julstressen

Julen, som ska lysa frid över jorden, kan paradoxalt leda till det motsatta. Här listar vi några punkter att tänka på för att minska stressen under ledigheten.

Nyligen publicerades en studie i British Medical Journal som visade på ökad risk för hjärtinfarkt just under julen.

 

I studien, som gjorts vid Lunds universitet, har man gått igenom över 280 000 hjärtinfarkter i Sverige mellan åren 1998 och 2013. Resultatet visar att antalet infarkter ökade med 37 procent på julafton i jämförelse med en genomsnittlig dag. Risken var större även på juldagen och annandagen. De bakomliggande orsakerna tros vara för mycket mat, alkohol och just stress.

 

– Om man är patient med risk för hjärtinfarkt är det förstås viktigt att ta sina mediciner. Sedan är det viktigt att vi tar hand om varandra. Har vi äldre, sköra släktingar så ska vi ta hand om dem lite extra noga och skydda dem från stress under julafton, säger David Erlinge, professor i kardiologi vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus, som lett studien i en intervju med Sveriges Radio.

 

Så vad kan man tänka på för att varva ner? American Psychological Association samlar på sin webbplats några saker att tänka på:

 

1. Ha realistiska förväntningar. Acceptera att det inte alltid går att hinna med allt.

2. Ge dig själv tid för att ta hand om dig. Ladda om batterierna genom att läsa en bok, gå på långpromenad eller ta en massage.

3. Tänk på vad som är viktigt i livet. Vänskap och kärlek betyder mer än dyra presenter.

4. Låt helgerna bli en tid för tacksamhet och att visa din omgivning uppskattning.

5. Prata med dina vänner och familjemedlemmar om vad som tynger dig. Goda samtal hjälper för att hitta en lösning.