Starta dagen på bästa sätt

Sättet du startar morgonen på sätter tonen för resten av dagen. Den här gången tänker jag därför gå igenom hur du gör för att få en bra början på arbetsdagen. Plus att jag bjuder på ett specialprogram på Youtube.

Det borde vara självklart att alltid starta dagen mjukt och med några enkla rörelser. Att få bort stelheten från en natts sömn ger dig bättre hållning – vilket är kopplat till gladare humör och självförtroende. I stället rivstartar de flesta på morgonen. Stressar för att hinna äta frukost, duscha och ta hand om barnen. Eller slänger bara på sig kläderna och springer till bussen.

Gör inte så mot dig själv. Med en kort fysisk morgonrutin ger du dig själv chansen att börja dagen mer samlad i dig själv. Att röra och sträcka på sig åt alla håll ökar dessutom syre- och blodcirkulationen i kroppen och hjärnan. Det förbättrar din prestation under dagen.
Testa det här: När väckarklockan ringer sätter du ner fötterna på golvet och tar dig tid till en kort dynamisk morgonstretch. Genom att samtidigt fokusera på en djup andning med magen förändras din dag i grunden. Du går från stressad och uppjagad till lugn. När du andas så på morgonen blir det enklare att fortsätta på samma sätt under resten av dagen. Att vara närvarande i andning och rörelser ger en meditativ effekt. Du får bättre fokus, vänligare inställning, blir bättre på att lyssna och mindre konfliktbenägen. Efter ett tag märker du att du har mer energi och blir effektivare på arbetet än tidigare.

Har du inga barn är det hur lätt som helst att göra en fysisk morgonrutin i tio minuter. Och tillhör du dem som har barn och känner att det här är helt omöjligt, så har jag goda nyheter: jag har fått flera mammor mitt i karriären att lyckas med att starta morgonen med lugn. Här är några tips på hur du kommer i gång.

---

Gör min morgonstretch
Betydelsen av att stretcha eller inte har diskuterats intensivt genom åren. Dynamisk stretching rekommenderas framför den statiska vi fick lära oss i gymnastiken. Det handlar alltså om att röra en kroppsdel i ett läge istället för att hålla muskeln sträckt i fixerad position.  Pröva yoga, dansa, rör på armarna upp och i cirklar, böj dig ner, sitt på huk och rulla upp ryggen. Lås för den skull inte fast dig i exakt hur varje rörelse ska göras, det viktigaste är att du gör rörelsen med närvaro och utan stress.

---

Lär dig andas i magen
De flesta tar snabba, ytliga andetag uppe i bröstet som gör att de känner sig stressade och trötta. Därför ska du lära dig att andas med magen. Det får dig att slappna av och löser upp spänningar i kroppen.

Lägg dig på golvet, låt en eller båda händerna vila på magen. Ta ett djupt andetag genom näsan så att magen reser sig – när du gör rätt märker du att händerna lyfts upp. När du andas ut sjunker magen ihop. Fyll lungorna och töm lungorna på luft. Den här sortens andning får huvudvärk som orsakats av stel nacke, eller stress, att släppa.

Träna så att du blir bekväm med det här sättet att andas i vardagen. Gör det när du sitter på jobbet eller väntar på bussen. Att fokusera på andningen är ett av de enklaste sätt som finns för att minska stress och oro.

När du blivit van med den här andningstekniken kan du magandas samtidigt som du stretchar.

---

Rör på dig!
Du behöver långt ifrån vara yogaproffs för att göra några yoga inspirerande övningar på morgonen. Yoga främjar din fysiska och mentala hälsa på flera sätt. Allt från reducerad stress till mindre led- och muskelvärk. Ny forskning antyder till och med att yoga skulle kunna ha effekt på så olika saker som migrän, tarmsjukdomar och ADHD. Det som man vet alldeles säkert är att fysisk aktivitet, särskilt konditionsträning, är ett motgift mot stress och oro. Motion skapar nya nervbanor, förbättrar minnet och gör oss mer fokuserade och klarsynta. Så rör på dig, på det sätt som fungerar för dig.

---

Fredriks Instruktionsvideo hittar du här.

Vad vill du att Fredrik tar upp?
Tipsa: red@tidningenkarriar.se