Fredrik Grythberg: Bygg friskvård med kollegorna

Det finns fortfarande arbetsgivare som tycker att det är slöseri med pengar att jobba med ­hälsa. Får du mothugg varje gång du föreslår en övning eller en nyttig idé, gäller det att inte ge upp. Rikta om din energi och skapa hälsa med ­kollegerna i stället.

Arbetsgivaren har ett ansvar att ha en plan för det strategiska arbetsmiljöarbetet och att skapa bra förutsättningar för att medarbetarna ska kunna ta hand om sin hälsa. Och sedan den nya arbetsmiljöföreskriften kom i våras ska det vara lättare för medarbetare att anmäla sin arbetsgivare om det finns brister i arbetsmiljö­arbetet.

Men om det nu bristerna ändå inte åtgärdas och det är omöjligt att byta till en bättre arbetsgivare?
Då gäller det att kavla upp ärmarna och vara kreativ. Som arbetsgrupp kan ni tillsammans brainstorma och genomföra olika saker som förbättrar hälsan på jobbet, även om arbetsgivaren inte är beredd att driva det arbetet.
Som individer har vi stora möjligheter att styra över vår upplevda livsglädje. Den österrikiska psykologen Viktor Frankl, som nazisterna satte i koncentrationsläger, skrev i sin bok Viljan till mening att ”när vi inte längre kan förändra en situation, utmanas vi att förändra oss själva.”
Därför är det viktigt att acceptera det som är hopplöst att påverka eller förändra. Låt därför inte jobbets fikapauser smutsas ner av klagosång. Jag har tyvärr upplevt flera arbetsplatser där medarbetarna fastnat i detta arga, bittra läge som gör arbetsdagarna ännu tyngre för dem själva.
Det jag vill inspirera till den här gången är att lägga maximalt fokus på allt det positiva du och
dina arbetskamrater kan genomföra med små medel.

Som sagt, har du inte möjlighet att byta jobb, följ mina tips och ta hand om ditt eget välmående. Det är du värd. (Och är du arbetsgivare och läser detta och tänker ”ah, jag kanske inte behöver göra så mycket ändå”. Då säger jag bara: Skäms!).

 

Tips: Så blir ni mer hälsosamma på jobbet

Var artig mot varandra.
Att bry sig om varandra ger ett bra socialt arbetsklimat. Testa i två veckor att hälsa god morgon till var och en av alla kolleger som du möter den första arbetstimmen på morgonen. Om du kommer in i ett rum där flera sitter kan du gå runt och ta alla i hand och säga god morgon.

Ta med en pilatesboll.
Vägrar arbetsgivaren köpa en bättre arbetsstol? Ta med en pilatesboll till jobbet och sitt på den då och då. Du kommer att förbättra din balans, träna bålen och hålla dig mer alert medan du arbetar vid skrivbordet. Sedan kan ni kolleger tillsammans göra övningar med bollen. Sök på ”pilates ball exercises” på Youtube.

Starta en matklubb.
Bilda en matklubb med ett roterande schema för vem som ska laga mat till andra. Är ni fem stycken räcker det att var och en lagar lunch en gång i veckan. En annan variant är en inspirationsklubb där ni delar ­hälsosamma recept med varandra.

Hälsosamma snacks.
Många arbetsgivare avstår från fruktkorgar men ställer gärna fram en sockerfylld vetelängd varje fredag. Tack så mycket men ni har ju startat ett fruktprojekt och samlar in en liten slant från alla och köper frukt till fikat i stället. Mycket godare – och ­nyttigare för hälsan.

”Hälso-tisdag”.
Bestäm en dag och döp den till något; Yoga-onsdag, Skratt-fredag och så vidare. Hitta på ett tema som är enkelt, roligt och samla alla om det är möjligt. Om gemensamma samlingar är knepiga att få till kan till exempel viss fysisk aktivitet, som stående och gående möten, utföras samtidigt som ni jobbar.

Vem mer tränar?
Kolla runt vilka som tränar och har lust att göra det ihop. En träningspolare är guld värt när motivationen tryter och att åka hem till soffan lockar. Går ni på samma gymkedja? Gillar ni att springa, promenera eller kanske gå på något gratis utomhuspass på kvällen? Jag har sett flera såna initiativ under åren.

Ta hjälp av sociala medier.
Skapa en facebookgrupp för en aktivitet eller klubb som ni startat så kan ni lätt hålla kontakten på fritiden och arrangera saker.

Före-lunch-aktivitet.
Är ni ett gäng som sitter i samma rum så kan ni göra en aktivitet på plats i tre minuter; stretch, tai-chi (kolla några enkla rörelser på youtube), armhävningar eller en kort meditation: blunda och fokusera på andetag in och ut i två minuter. Var kreativ. Skapa energi och ha roligt!

Utbilda varandra.
Är du bra på någon sport, laga hälsosam mat eller att inte stressa upp dig? Sprid dina kunskaper. Att lära av varandra bygger gemenskap och glädje. Och många saker går att lära ut under fikat.

Undersök vad kollegerna vill.
Om du känner att du vill ha mer energi och ork, kanske gå ner i vikt men vet inte hur eller inte vill göra det själv. Undersök och stäm av med arbetskamraterna. Ofta finns det fler som känner likadant. Prata med varandra, var ärlig, bjud in och öppna upp för diskussion. Fler viktminskningsföretag ordnar särskilda företagskurser, ofta kan de komma på lunchen.

Toatid är egentid
Det här är en klassiker. Alla behöver vi gå på toaletten under arbetstid. Ta några extra minuter till att stretcha, kolla på ett kul youtubeklipp, meditera, boka träningspass, smsa en kompis eller varför inte en dans? Vad som får att boosta dig med positiv energi.

---

Fredrik Grythberg är Karriärs egen livsstilsrådgivare och har en medicine magister i folkhälsa från Karolinska Institutet. Läs mer från Fredrik här.

---