Jobbansökan

Många tycker att det är svårt att skriva en bra jobbansökan. Här har vi samlat våra bästa råd för att formulera en ansökan som både sticker ut från mängden och är anpassad till en viss arbetsgivare och tjänst.

Vad ska min jobbansökan innehålla?

En jobbansökan består av ett cv samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och förklarar varför du är intresserad av tjänsten. I jobbannonsen brukar det även stå om arbetsgivaren vill att du skickar in andra dokument såsom betyg, referenser eller arbetsprover.

Anpassa din jobbansökan efter tjänsten du söker

För att öka dina chanser att få jobbet bör du skriva en jobbansökan anpassad efter just den specifika tjänsten du söker. Undvik alltså att använda dig av en standardansökan som du skickar till flera olika arbetsgivare. Förklara varför du är intresserad av att arbeta hos just den här arbetsgivaren och försök att framhäva de styrkor du har som kan passa för tjänsten. För att göra din jobbansökan så bra som möjligt bör du läsa på om arbetsplatsen innan du skriver din ansökan. Tänk också på att anpassa formaliteten efter arbetsplatsen. Troligtvis bör din ansökan vara mer formell om du söker jobb på en revisionsfirma än om du söker jobb på en reklambyrå.

Överförbara egenskaper

Du kanske tycker att du inte har rätt erfarenhet för ett visst jobb. Det kan stämma i vissa fall, men ofta handlar det mer om synen på vad som är rätt erfarenhet. Du lär dig något av allt du gör, men det gäller att presentera det på rätt sätt!

Överförbar kunskap är saker du har lärt dig på ett ställe och som du kan få användning av i ett annat sammanhang. För att sammanställa din överförbara kunskap kan du fylla i fyra kolumner:

  1. Vad har jag gjort i livet? Här kan du till exempel ha rubrikerna ”arbeten”, ”studier”, ”ideella uppdrag” och ”intressen”.
  2. Vilket ansvar hade jag på respektive uppdrag och vilka uppgifter genomförde jag? Här kan du till exempel skriva om du var kassör, skrev uppsats eller hade ansvar för något speciellt område i din bostadsrättsförening.
  3. Vad lärde jag mig som jag kan ha nytta av i andra sammanhang? Här kan du till exempel skriva att du lärde dig att hantera stress, göra research eller planera din tid.
  4. Vad bidrog jag med och vilka mål uppfyllde jag? Här kan du till exempel fylla i om du var initiativtagare till ett nytt arbetssätt, hittade en ny infallsvinkel på ett forskningsområde eller startade en grupp för människor med ett speciellt intresse.

För varje jobb du söker kan du titta på listan och se hur beskrivningarna i kolumn tre stämmer överens med den kunskap och erfarenhet som du tror att tjänsten kräver. Kolumn fyra är konkreta exempel på hur du kan bidra till en verksamhet.

Så här kan det till exempel se ut:

 

Vad har du gjort?

Vilka arbetsuppgifter?

Vad lärde du dig?

Vad bidrog jag med?

Arbeten

Cafébiträde

Handläggare

Kundservice, stress

Struktur, prioritera

Ökade kundnöjdheten med två procent

Initiativtagare till nytt ärendesystem

Studier

Skrev uppsats

Grupparbete

Research, analysera

Samarbeta, möta deadline

Ny infallsvinkel på forskningsområdet 

Tog på mig en ledarroll

Ideella uppdrag

Kontaktperson

Empati

Besökarna kände sig sedda

Intressen

Matlagning

Sjunger i kör

Tidsplanering, kreativ

Lyhörd, samspel

Startat en matcirkel med creolskt tema

Energi och entusiasm

Spontanansökningar

Trots att arbetsgivaren inte har några annonser ute kan du alltid skicka in en spontanansökan. Även då är det viktigt att du anpassar din ansökan efter just den tjänst du skulle vilja ha och att du förklarar vad just du kan bidra med.

Ska jag ringa innan jag skickar min jobbansökan?

Du kan absolut ringa arbetsgivaren innan du skriver din jobbansökan – om du har ett konkret syfte med samtalet. Förbered dig i så fall och skriv upp de frågor du vill ha svar på. Ett väl förberett samtal kan väcka intresse hos arbetsgivaren och göra att du sticker ut bland andra sökande. Men tänk på att inte ringa bara för sakens skull.