Inloggningen misslyckades, kontrollera användarnamn/lösenord
Gå till innehåll
Jusek

Jobbansökan


Det är inte alltid enkelt att samla sina styrkor och erfarenheter i ett CV (curriculum vitae) som sticker ut i mängden eller att skriva ett välformulerat och kärnfullt personligt brev. För att underlätta har vi samlat våra bästa tips och råd här.

Ansökans form och innehåll

En jobbansökan består av ett brev där du presenterar dig själv och ditt intresse för en tjänst samt ett cv. Du kan också bifoga betyg, arbetsbetyg eller intyg om det efterfrågas, men att skicka in bilagor är inte alltid nödvändigt. Är du osäker kan du kontakta arbetsgivaren och fråga.
Att skriva cv (curriculum vitae)
Att skriva personligt brev

Skriv alltid en riktad jobbansökan

Det vanligaste misstaget gällande jobbansökningar är att cv och personligt brev inte är anpassade till den specifika tjänsten och arbetsplatsen. Undvik att göra en likadan standardansökan som du skickar till flera olika arbetsgivare, eftersom de ses som ointressanta och snabbt rensas bort.
 
Istället bör du framhäva erfarenheter, kunskaper och färdigheter som är särskilt relevanta för den specifika tjänsten. Försök visa ett genuint intresse för just den verksamhet du söker jobb hos och förklara hur ett arbete hos dem ligger i linje med dina ambitioner. Då ökar dina chanser att komma vidare i rekryteringsprocessen. 
 
Tycker du inte att du har någon erfarenhet och kunskap för tjänsten?
Läs om överförbar kunskap

Läs på om arbetsplatsen!

Det är viktigt att matcha din kompetens mot arbetsplatsens behov. Men eftersom det är svårt att matcha sig mot något du inte känner till, är det viktigt att göra research om arbetsplatsen där du söker jobb. Ju mer du vet om jobbet du söker, desto bättre ansökningshandlingar kan du skriva, och desto större chans att du blir kallad till intervju.

Läs våra råd för att hitta information om arbetsgivaren

Hur formell ska ansökan vara?

Ansökan ska vara lättläst, luftig och givetvis felfri. En bra norm är att anpassa ansökans form och innehåll efter det arbete du söker. Söker du arbete som skattejurist på en revisionsfirma är förmodligen din ansökan mer formell än om du söker jobb som projektledare på en reklambyrå.

Kan jag skicka spontanansökningar?

Javisst, kan du det. Om du väljer att använda dig av spontana ansökningar är det viktigt att du inte skickar iväg 50 likadana ansökningar. Även i en spontan intresseansökan bör du skriva ett riktat brev där du förklarar varför du vill jobba hos just den arbetsgivaren och berätta vad du kan tillföra deras verksamhet.

Eftersom det tar tid att skriva riktade brev kan det vara en idé att först ringa de arbetsgivare du är intresserad av, för att höra om de överhuvudtaget kan tänkas ha något behov av dig. Om du först undersöker behovet får du kanske fem stycken ja- eller kanske-svar, på 50 förfrågningar, och då kan du lägga ner mer tid på att skriva riktigt bra brev till arbetsplatser som faktiskt har visat ett intresse för dig. Det lönar sig i längden.

Ska jag ringa innan?

Det finns inget egenvärde att ringa en arbetsgivare om du inte har något konkret syfte med samtalet. Ett väl förberett samtal kan däremot ge dig viktig information och chans att väcka ett intresse för dig hos arbetsgivaren. Fundera över vilken information du behöver för att avgöra om du vill söka tjänsten och ställ frågor utifrån det. Ha dina frågor och det du vill säga nedskrivet.

Granskning av jobbansökan
Vill du ha återkoppling på cv och personligt brev?
Läs mer här

 

 Bannerbild  

"Lägg krutet på motivet till varför du söker jobbet.
Engagemang är mycket viktigare än vad många tror."
Cv-proffset Kristina Bergkvist ger sina bästa tips
Läs mer om tipsen   

 

 

Frågor eller kommentarer?
Kontakta oss på karriar@jusek.se