Fackförbund för kommunikatörer - Jusek
Inloggningen misslyckades, kontrollera användarnamn/lösenord
Gå till innehåll
Jusek

Hej kommunikatör

Kommunikatörsjobbet kan se olika ut: du kan vara allt från informatör till PR-konsult och omvärldsbevakare. Akademikerförbundet Jusek har stenkoll på alla områden av din arbetsmarknad. Bli medlem så får tillgång till all vår kunskap. Om lön, karriär och hur du får mer trygghet i yrkeslivet. Vad väntar du på?

Lyssna på Jusekpodden om kommunikatörens roll

Dina fördelar som medlem

Sveriges bästa lönestatistik

Vad har en kommunikatör i lön? Vi vet. Med Sveriges bästa lönestatistik för kommunikatörer ger vi dig verktyget att påverka din löneutveckling. Du kan till exempel jämföra din lön med andra kommunikatörer i Sverige.

Som medlem får du också personlig rådgivning av våra experter inför ditt lönesamtal.

Så här ser löneläget ut:

Kommunikatörer tjänar i genomsnitt 40 828 kr/månad (medianlön: 38 000 kr). Medellönen är 36 500 kr inom statlig sektor, 36 742 kr inom kommunal sektor och 38 833 kr inom privat sektor (källa: Juseks löneenkät 2017).

Inkomstförsäkring

En viktig trygghet är den inkomstförsäkring som ingår i ditt medlemskap. Försäkringen ger dig 80 procent av lönen upp till 80 000 kr/månad, jämfört med de 25 000 kr som är taket i den ordinarie a-kassan.
Om du är medlem i ett annat fackförbund, får du såklart tillgodoräkna din tid i a-kassa och inkomstförsäkring.

Karriärtjänster

Vill du ta nästa steg i karriären? Då finns Juseks karriärstöd där vi granskar ditt cv, personliga brev och LinkedIn-profil (värde 1 047 kr) samt erbjuder ett mentorskapsprogram. Du kan också ta del av aktiviteter, event och seminarier som passar ditt yrkesområde. Och utnyttja olika erbjudanden, exempelvis rabatt på Dagens Media, Fokus och andra tidningar som är intressanta för dig som ekonom.
Som kommunikatör kan du också ta del av Juseks samarbete med Sveriges Kommunikatörer, bland annat i form av tio procents rabatt på kortare utbildningar och seminarier.

Läs mer om medlemsförmåner för dig som jobbar

Är du chef eller egenföretagare får du dessutom extra medlemsförmåner.

Massor av bra event

Vi arrangerar kontinuerligt seminarier och workshops kring karriärplanering, jobbsökande och nätverkande för dig som kommunikatör. Popinion är vårt årliga event för kommunikatörer och opinionsbildare där aktuella frågor tas upp.

Läs mer om kommande event

Professionsföreningen

Jusek startade under 2017 en professionsförening för kommunikatörer. Den ska bland annat att arbeta för:

  • Kommunikatörsyrkets utveckling.
  • Utbildningsfrågor för kommunikatörer kopplade till kvalitet, förnyelse och inriktning.
  • Utbildningarnas gångbarhet på arbetsmarknaden.
  • Att skapa bra seminarieverksamhet, nätverk och andra typer av mötesplatser.

Läs mer om professionsföreningen för kommunikatörer

Vi jobbar med andra ord för ditt bästa som kommunikatör.

Lite mer om dig

Vad pluggar du?

En akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande innebär minst tre års studier. Efter dessa tre år får du en kandidatexamen. Som kommunikatör kan du också ha gått andra utbildningar, till exempel samhällsvetenskapliga och kulturvetenskapliga. För att nå magisterexamen krävs ytterligare ett års heltidsstudier och vill man nå masterexamen krävs två.
På forskarnivå finns licentiatexamen och doktorsexamen, som omfattar två respektive fyra år.
Hitta utbildningarna på www.studera.nu
Anmäl dig på www.antagning.se

Var jobbar du?

En kommunikatör är en paraplybenämning som täcker in titlar som exempelvis informatör, webbredaktör, marknadskommunikatör, PR-konsult, informationsstrateg, omvärldsbevakare, opinionsbildare och copywriter. Som kommunikatör utformar och förmedlar du företags, myndigheters och organisationers budskap, både internt och externt.

13 procent av de förvärvsarbetande kommunikatörerna arbetar inom statlig sektor, tolv procent arbetar inom kommunal sektor och 75 procent inom privat sektor.

Hur ser läget ut på arbetsmarknaden?

Att jobba med kommunikation och media är populärt. Tidsbegränsade anställningar är något du kan få räkna med, särskilt i början av karriären. Efterfrågan på kompentens inom kommunikationsområdet skiftar. Du som har kunskaper inom digitala plattformar och håller dig uppdaterad inom det senaste när det gäller till exempel digitala trender, kan vara mycket eftertraktad på arbetsmarknaden.

Avsnitt 15 - Kommunikatörerna tar över?

Kommunikationsstrategen Per Schlingmann och Matilda Westerman, marknadsstrateg på Jusek, talar om varför de ÄLSKAR att kommunicera. Vilka egenskaper ska en bra kommunikatör ha? Hur bygger man berättelser som tar plats i samtiden? Hur ser framtidens kommunikation ut? Om livet, kärlek och kommunikation!